پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3332
-
الف
+

خوب و بد زندانی‌های ده‌نمکی

در آستانه پخش «زندانی‌ها»، نگاهی به نقاط منفی و مثبت این فیلم سینمایی می‌اندازیم.

در آستانه پخش فیلم سینمایی «زندانی‌ها» از شبکه آی فیلم، نگاهی به نقاط منفی و مثبت این فیلم سینمایی می اندازیم. 

به گزارش آی‌فیلم به نقل از سرزمین هنر، فیلم سینمایی «زندانی‌ها» از جمله کارهای سینمایی "مسعود ده‌نمکی" است که سه گانه «اخراجی‌ها»، «رسوایی» و سریال «دارا و ندار» را در کارنامه سینمایی و تلویزیونی خود دارد.

فیلم سینمایی «زندانی‌ها» فضایی فانتزی دارد و کارگردان آن کوشیده است با استفاده از برخی مشکلات و طرح سطحی بعضی مسائل اجتماعی و سیاسی و دست انداختن افرادی که نقش دست اندازهای اقتصادی و سیاسی را در جامعه ایفا می‌کنند و همچنین شوخی و هجو و لودگی کلیشه ای، شرایط تخلیه روانی مردم از فشارهای اقتصادی و اجتماعی و ظلم تروریست ها و چپاولگران اموال ملت را در مدت تماشای فیلم فراهم آورد.

البته این بدان معنا نیست که مسعود ده نمکی، صرفاً یک تجاری ساز است و با ساختن فیلم های بدون خطر و خنثی به گیشه می اندیشد، بلکه موضوع این است که، ده نمکی به رغم کوشش های در کل رو به جلوی خود در سینما، به دلیل چسبیدن به مؤلفه های متعادل شده فیلم فارسی و شناخت مسائل و خلقیات جامعه، در آثار خود عمدتاً در سطح جامعه شنا می کند و هیچ گاه منتقدانه و تحلیلگرانه به نقدمعضلات و معضل سازان ایران نمی پردازد.

بیشتر بخوانید:

اکران فیلم سینمایی «زندانی‌ها»

زندانی‌های ده نمکی آماده نمایش شد

«زندانی‌ها» امشب در «سینما آی‌فیلم»

از همین رو زندانی های او هم، افزون بر اینکه با زندان و زندانی های واقعی دربند مشکلات اجتماعی و حتی آن‌ها که در زندان های قانونی گرفتارند، متفاوت است، در امتداد اخراجی ها قرار دارد و بهانه ای است برای قلقک روحی و روانی تماشاگر و توفیق مالی در گیشه.

ده نمکی در این فیلم خود هم از عوامل کاربلد و بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون بهره برده است، اما «زندانی ها» به علت ضعف در داستان سازی جذاب و سرگرم کننده، فیلمنامه ای دارای ساختار هنری متوسط و کارگردانی متوسط در چارچوب فیلم های فیلم فارسی، شخصیت پردازی های ضعیف و بازی های متوسط، مخاطب را چندان ارضا نمی کند.

فیلم های ده نمکی، جدا از مضامین متنوع و گاه جدید که اغلب از بزرگراه های اجتماعی و سیاسی عبور می کنند و از همین رو جنجال و حاشیه دارند، موافقان و مخالفانی دارند که هر کدام هم واکنش هایی داشته اند.

گرچه به دلیل نگرش و پیشینه و باورهای ده نمکی، او و آثارش حامیان سیاسی قدرتمندی دارند، اما در این میان، پیوسته چیزی نادیده گرفته می شود و آن هوشمندی و قدرت خلاقانه ده نمکی در گزینش و روایت خاص رویدادهای اجتماعی است؛ و این ویژگی ربطی به حامیان او ندارد و همان چیزی است که سینمای ایران برای جذب مخاطب به آن نیازدارد.

در واقع مضامین فیلم های ده نمکی، هر چند سطحی، اما روی ریل احساس و سلیقه مخاطب عام حرکت دارند و این امتیاز کمی نیست.

بیشتر بخوانید:

فیلمبرداری «زندانی‌ها» به پایان رسید

«زندانی‌ها» با موضوع اجتماعی ساخته می‌شود

تازه‌ترین تصاویر از فیلم سینمایی «زندانی‌ها»

فیلم سینمایی «زندانی‌ها» داستان دانشجوی جوانی است که قصد دارد برای پایان‌نامه‌اش روی تعدادی زندانی‌ تحقیق کند. طاها دانشجوی الهیات برای نوشتن پایان نامه خود دو زندانی را با گذاشتن سند آزاد می کند .این دو زندانی پس از آزادی نقشه می‌کشند که گنجی که در اطراف یک امامزاده وجود دارد را پیدا کنند. در پایان فیلم پس از کلی دردسر در پیدا کردن گنج، سرانجام آن را پیدا می‌کنند و پس از باز کردن در صندوق متوجه می‌شوند که فقط یک قرآن خطی قدیمی در آن صندوق وجود دارد.

هدایت هاشمی، هومن برق نورد، بهنام تشکر، برزو ارجمند، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی‌زاده و امیر نوری از جمله بازیگران فیلم سینمایی «زندانی‌ها» هستند.

فیلم سینمایی «زندانی‌ها» پنجشنبه 20  آذر ماه، ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن روز جمعه در دو نوبت ۶ صبح و ۱۴ خواهد بود. 

م ن/ ا ز

نظر شما
ارسال نظر